>

The Imam's books

Salam..

Since I started reading the history novel, I fell in love with it. The writing skills are so heart capturing that I don't want to put the book down not even a second. 


Thanks to Mr Abdul Latip Talib for being part of the publication industry. He, now, whom I highly respect for his view and knowledge on Islamic Glorious History

Habib and Nadra

Okeyh saye bosan kat tempat keje. So ade wifi ape lagi update lah blog. Sekarang macam nk borak tapi takde sape nk ajak borak. Sadis kan? Mohon jangan gelak hurm.. 

Okeyh, balik ngan topik saye kali ni. Nape Habib and Nadra? Takyah cite panjang, cite pendek nye sebaik habib lahir merupakan tarikh saye mengenali insan bernama Nadra Ruba'i. Habib ade masalah jantung yang serius so dye memang payah nak bernafas bile lahir. Ade bermacam yang berlaku semua saye cite kat Nadra. So dari situ Nadra kenal sape Habib. Habib pada saye pulak merupakan anak kepada sepupu saye. Habib pada Nadra entah lah. Nanad suke kot Habib. Kalau kenal Nanad memang dye jarang ah dengan budak. No wonder dye tknak baby ni kan. Hurm.. 


Comel eh Nadra saya. Hahaha.. I'm sorry. Ape pon dye tetap Nadra saya. Nadra saya, Habib dah beso ugh sekarang. Dah bole cakap dah. Tapi cakap bebudak lah susah nak faham. Hahaha.. Hari raya Aidiladha lepas saye jumpa Habib. Tu pon saye terpaksa merayu gak nak jumpe dorang. Takpe. Mungkin tu kali terakhir saye jumpe dorang. Terima kasih bagi saye peluang tu walaupun kejap. Okeyh, nak share gambo Habib lak. Hihihi.. 



Rambut Habib paling takleh blah. Ikat mayang gitu. Hahaha.. Btw comel eh Habib. Mulut dye bercakap lagi comel. Hahaha.. Sabo jelaa eh sayang Nanad.





Terhegeh hegeh

Salam.. 

Ade satu pesanan ikhlas dari seorang kawan "Orang tknak tolong jangan terhegeh hegeh doe" 
Ya! Bila difikirkan balik mase kite susah payah nye nak cari seseorang yang boleh bagi bantuan ape pon yang kite boleh dapat mase tu. Tk harap pon bantuan yang menyusahkan, bantuan paling senang pon tk boleh nak dapat. Bantuan ape yang senang?? Mendengar. Mendengar luahan hati orang dalam kesusahan pun sejenis bantuan ya idok? Haa.. Cakap perak pulak dah kan. Hahaha.. Sebab saya yang malang tk punya sesiapa saya cuma harap ada sesiapa pun ketika tu boleh dengar masalah saya walaupun tk mampu nak membantu. Tapi takde yang faham malahan sangat payah nak memahami kecuali insan yang bernama Syafa Yuna and Dato Mamat. Hahaha.. Jangan fikir dye Dato itu hanya name glamer yang tk berapa nak glamer mane pon. At least dye ade bila susah atau senang. 


Suatu malam, tenang, damai tapi tanpa tempat berlindung atau berteduh memang akan jadi seram macam cite ju on. Hahaha.. Saye ngan kawan merayau kat tengah bandar nak cari kawan yang mampu berikan tempat tido walau untuk semalam. Ya Allah punya payah. Seperti manusia dah luput di muka bumi ni. Semua tkde. Dengan keadaan saya, penat nak berjalan ape semua saya cuba gagahkan diri. Saya cuba cari saki baki kekuatan yang ada dalam diri. Selebihnya bertapa saya harap dalam keadaan tu Nadra ade. Ade untuk saya kongsi bertapa teruknya keadaan saya ketika tu. Tapi saye sedar, saya tk boleh cari Nadra. Saya cuba satu cara lain untuk meluahkan segala yang terbuku bertapa saya sakit nak lalui seorang. Scroll phone cari number 
Tut..tut..tut.. 
Me : Hello Iskandar? 
Him : Hello..hello..hello.. 
Me : Hello Iskandar ni eh? 
Him : Sape ni? 
Me : Iskandar, ni Jue. 
Him : Ni Ibrahim bukan iskandar. Sorry
Me : Ouh takpe lah sorry. 

Macam nak meraung kat Waterfront tu. Saye kenal suara awak Iskandar. Last part sorryy tu lagi saye kenal. Tapi saye tk cuba lagi. Saye terasa malu sendiri. Terdesaknya saye dengan masalah saye sampai saye cari orang yang memang tknak bercakap dengan saye pon. Saye silap selama ni. Saye sangat silap. Saye ingat Iskandar yang saye kenal seperti yang saye kenangkan dalam ingatan saye. Pada saye, Iskandar satu satunya orang yang saye percaya akan sentiasa baik dengan saye walau ape pon. Tapi saye silap. Saye terlalu bodoh untuk menilai baik mane pon kite, salah je kite terus kite jadi orang yang kejam dan yang lain akan selamanye baik. Padahal kite berusaha nak puaskan hati orang dari hati kita sendiri. Tapi saye tk belajar dari semua tu. Saye cuma tau buat lah baik orang pasti akan ingat baik kita. Tp saye silap! Saye tersangat silap! Orang tkkan ingat baik awak pon walau awak melutut pada dye. Percayalah hanya Allah yang baik pada manusia tapi manusia tk pernah baik sesama manusia tanpa sebab. 

Untuk sekian kali nya terima kasih syafa jadi pendengar akak malam tu. Akak tk tau nk cari sape lagi mampu tenangkam hati akak melainkan syafa. And utk hang pacik mesir, terima kasih sebab call borak sampai aku gelak tk ingat. Demam pon hang layankan je aku cakap ape eh. Terima kasih weyy.. Hang bace ni kan mohon senyum weyy sebab ade mention hang kat sini. Bukan slalu glamer ni pacik. Melur je glamer hang tknaknke? Hahaha.. 


Dugaan

Dugaan! Orang kata dugaan ini tetap akan rasai oleh semua orang. Apa yang membezakan adalah kecil mahupun besar. Dugaan dalam hidup saye dah tk tau tahap kecik ke besar semua ada. Masalah dengan saye umpama tk boleh dipisahkan lagi. Menaip nya saye kali ni sebab tiada kehadiran sesiapa yang mampu untuk mendengar melainkan yang Esa. Namun hati tetap tergerak nak meluahkan segala kat sini. 

Satu saat kita sedar di mana kita berpijak bila mana tingkahlaku dan segala macam yang kita buat orang akan tetap bercakap buruk. Saye tkkan lupe kisah ni. Dihalau bagai anjing lepas semua sumpah seranah dan segala hinaan yang di terima. Hanya mampu mengucap "Alhamdulillah" sebab pahala tetap ada. Tapi hati kecil tetap terasa sakit dengan segala hinaan dari mulut orang yang kita hormat sebagai abang walaupun tiada pun pertalian. Bersyukurlah saya bukan jenis mulut puaka. Kalau saya jenis tu saya akan lawan balik kata cacian tu tapi ya saya hanya mampu menangis mendengar segala caci maki tu. Itu kelemahan saya. Kelemahan yang orang boleh pijak pijak kepala saya sebab saya tk akan melawan balik. 

Wahai insan, salahkah andai bergelar anak yatim? Berdosa sangat kah bila kalian tiada sesiapa di dunia ni? Kenapa isu anak yatim di pandang hina? Hina sangatkah? Tiada siapa minta nak jadi anak yatim. Jangan dihina anak yatim hanya kerana kalian punya keluarga sempurna. Sedarlah orang tua bukan hidup selamanya. Kalau pun saya hina di mata anda, itu bukan bonus untuk anda hina jahat nya saya. Setiap orang ada kesilapan. Kita hanya hamba bukan tuhan. Berkali jua nak bagitau benda yang semua orang tau kecuali anda bebetol bodoh tk tau ape pon! 


Saya tkkan lupa malam saya terpaksa berkemas segala barang saya yang anda campak bagai sampah! Tk pernah saya duduk free kat rumah tu walau macam mana pun keadaan saya. Tapi malam tu sekali lagi dalam hidup saya kena halau macam anjing! Saya sedar saya memalukan, hina ape semua yang anda bagitau kawan kawan anda tapi ingatlah saya tk pernah mintak satu sen pon dari anda mahupun kekasih anda yang merupakan kawan baik saya sendiri. Malahan kalau anda tk hilang ingatan pagi tu anda sendiri yang minta duit dengan saya kan. Mohon anda sedar mana anda berpijak sebelum anda berlagak sangat baik depan semua ornag yang ingat anda baik padahal anda hanya minta di puji di puja sebab baik! Tuhan yang anda percaya pun tkkan redha!  

Terima kasih sebab tumpangkn saya selama ni. Saya sangat hargai keprihatinan anda yang tk seberapa nak ikhlas sebab habis kene ungkit dari A sampai lah Z. Terima kasih. Lain kali tengok saye separuh mati tk payah nak hantar ke hospital lagi klau tu pon anda ungkit. Sebab saya tk minta pon anda hantar saya ke hospital. Anda biarkn saya  mati lagi baik dari saya sendiri nak mati dengar anda mengungkit semua budi baik anda tu. Terima kasih